Stoeprandschade

Een stoeprandschade bijvoorbeeld kan een velg beschadigen. Door rechte, maar beschadigde velgen te polijsten, worden ze weer als nieuw. De werkwijze die Wheeltrim hierbij gebruikt, is uniek in Nederland. We noemen dit contourpolijsten. Ook het resultaat van contourpolijsten is uniek: wij zijn het enige Nederlandse bedrijf dat garandeert dat velgen zonder kleurverschillen als nieuw worden. Contourpolijsten bereikt namelijk alle vlakken op de voorzijde van de spaak en rand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Contourpolijsten bestaat uit twee onderdelen: het matteren, of scotchen, van de zijkant van de spaak  (de kleurlak) en het eigenlijke polijsten van de zichtzijde.

 

De werkwijze die Wheeltrim hierbij gebruikt, is uniek in Nederland.

Matteren van de binnenkant

Contourpolijsten begint met het matteren van de dubbele zijkanten van de velgspaken. Dat is een lichte schuurbehandeling, ook wel scotchen genoemd. Scotchen is nodig om de nieuwe blanke laklaag beter te laten hechten. Het matteren gebeurt zo licht dat het de onderliggende verflaag niet beschadigt. Na het aanbrengen van een nieuwe, transparante laklaag ziet de binnenkant er als nieuw uit.

Contourpolijsten

Het tweede onderdeel van de behandeling is het contourpolijsten van de zichtzijde van de velg. Daarvoor hebben wij als Wheeltrim het CNC-systeem zoals dat in autofabrieken wordt gebruikt, geoptimaliseerd. Het resultaat daarvan is dat we bij het polijsten de specifieke contouren van een velg kunnen volgen.

Voordat het contourpolijsten begint, ontdoen we een velg van alle ballast. Te denken valt aan balanslood aan de binnenkant van een velg. Daarna wordt de velg gewassen.

Bij Wheeltrim is het contourpolijsten half geautomatiseerd. Door deels handmatig te werken, kunnen we de velg nauwkeuriger en verfijnder polijsten. De eerste fase wordt daarom handmatig uitgevoerd. De verdere afwerking is volledig geautomatiseerd.

Precisiewerk

Contourpolijsten is precisiewerk. Daarom is het van groot belang de polijstmachine nauwkeurig af te stellen. Daarvoor gebruiken we op maat gemaakte mallen. Daardoor kan onze machine met zijn diamantbeitel het precieze contour van de velgen volgen. Alleen dan kan de beitel bij het afdraaien, of polijsten, álle vlakken behandelen. Dat voorkomt kleurverschillen op de zichtzijde van de velg. Tevens onstaat er bij het polijsten draaigroeven zodat de blanke lak beter hecht.

We beschikken over mallen van velgen van alle gangbare automerken zoals Porsche, BMW, Mercedes,Volswagen, Volvo enz. Die mallen staan bij ons gesorteerd per model, inclusief ET-waarden, J-waarden en inch-maat. Soms krijgen we toch een beschadigde velg binnen waarvan we het model nog niet kennen. Dan maken we daar ter plekke een op maat gemaakte mal voor.

Een op maat gemaakte mal is belangrijk omdat tussen schijnbaar dezelfde velgen toch verschillen kunnen bestaan. Zelfs vier velgen van dezelfde auto kunnen verschillen vertonen, al gaat het dan om honderden van millimeters. Daarom is het gebruik van een uiterst nauwkeurige mal van belang om schades uit velgen te kunnen halen.

Ter bescherming worden velgen eerst ontvet. Daarna worden ze voorzien van een blanke lak. Het resultaat is dat de velgen er als nieuw uitzien.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA