Scheuren lassen

Wij zijn in staat scheuren met een soort scanner aan te tonen. Dit gebeurt dwars door de lak heen. Zelfs minieme haarscheuren zijn op deze manier vast te stellen.

Het lassen van scheuren kan slechts in beperkte gevallen. Scheuren aan de voorkant van de velg, dus de zichtzijde, kunnen nooit veilig worden gelast. Tijdens het lassen wordt het materiaal in de omgeving van de las zeer heet, waardoor de struktuur van het materiaal verandert en de velg keihard wordt.

Door de vorm van de velg is voldoende koeling tijdens het lassen helaas niet mogelijk. Het lassen van scheuren aan de achterzijde van de velg is alleen mogelijk indien het een ééndelige, gegoten velg betreft, de scheur haaks staat op de velgrand (dus niet parallel loopt aan de velgrand) en de scheur niet door de hump van de velg heen loopt. In dit geval is plaatselijke koeling mogelijk en is het resultaat dus wel veilig.

Voor de goede orde: ook het “afboren” van scheuren geeft een onveilig resultaat. In de praktijk blijkt dat de scheur zich naderhand toch vaak heeft uitgebreid, dwars door het boorgat heen of parallel aan de oude scheu

De velgen zijn dus weer net zo veilig als voorheen

Veiligheid boven alles